آشنایی با ذکر مخصوص روزهای هفته و فواید آنها
آشنایی با ذکر مخصوص روزهای هفته و فواید آنها
پنج شنبه 16 تير 1401 ساعت 9:30 | بازدید : 13 | نویسنده : ایده | ( نظرات )

ذکر های مخصوص روزهای هفته

ذِکْر یادکردن چیزی یا کسی با قلب و زبان است و در محاورات مردم و اهل شرع همان یادکردن خدا است. واژه ذکر و مشتقات آن در حدود ۳۰۰ بار در قرآن به کار رفته که بیشتر آنها درباره یادکردن خدا و نعمت ها و آیات الهی و یادآوری آنها است و در برخی از آیات نیز ذکر به معنای یادکردن غیرخدا استفاده شده است.ذکر را به دو قسم ذکر لفظی و ذکر قلبی تقسیم کرده اند و اسباب و عواملی از جمله ایمان، تقوا، باور به قیامت و کتاب های آسمانی را برای تحقق ذکر خدا لازم دانسته اند.آرامش و اطمینان دل، ترس از خدا، علم و بصیرت، رستگاری، یادکردن خدا از انسان، زنده شدن دل، آمرزش الهی، و بهشت از جمله آثار ذکر معرفی شده است. برای ذکر موانعی نیز از جمله خودپرستی، شیطان، مسلط کردن غفلت بر قلوب کافران توسط خداوند و دوستان گمراه ذکر کرده اند. اگرچه در روایات و احادیث اسلامی برای ایام هفته دعاهایی وارد شده است؛ ولی گفتن ذکرهای ویژه ای که برخی برای روزهای هفته ذکر کرده اند و گفته اند اگر چه گفتن آنها به عنوان ذکر و به قصد ثواب اشکالی ندارد؛ در عین حال در برخی روایات آمده که امام صادق علیه السّلام فرمود: «در روز پنجشنبه هنگام ظهر غسل کن و سجاده ات را آماده کرده و چهار رکعت نماز بخوان و بعد از حمد 10 بار سوره قدر را بخوان و سپس 100 مرتبه بگو: «اللّهم صل علی محمد و آله محمد و...»

 


ذکر مخصوص روز شنبه

 

شنبه: یا رَبَّ الْعالَمین: ای پروردگار جهانیان

ذکر روز شنبه به اسم رسول خدا (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بی نیازی می شود.

 

ذکر مخصوص روز یکشنبه

یکشنبه: یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام؛ ای صاحب جلال و بزرگواری

 

ذکر روز یکشنبه به اسم امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا (س) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود که خواندن آن موجب فتح و نصرت می شود.

 

ذکر مخصوص روز دوشنبه

دوشنبه: یا قاضِیَ الْحاجات؛ ای برآورنده حاجت ها

 

ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن و امام حسین علیهما السلام است. روایت شده در این روز زیارت آن دو بزرگوار خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال می شود.

 

ذکر مخصوص روز سه شنبه

ذکر روز سه شنبه: یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین "ای مهربان ترین مهربانان"

خواندن ذکر روز سه شنبه باعث می شود که حاجت روا شوید این ذکر به نام علی بن الحسین علیه السلام و محمد بن علی علیه السلام و جعفر بن محمد علیه السلام می باشد بنابراین رعایت شده است در این روز زیارت امام خوانده شود.

 

ذکر مخصوص روز چهارشنبه

ذکر روز چهارشنبه: یا حَیُّ یا قَیّومُ "ای زنده، ای پاینده"

ذکر روز چهارشنبه باعث عزت دائمی می شود این ذکر به اسم موسی بن جعفر علیه السلام و علی بن موسی علیه السلام و محمد بن علی علیه السلام و علی بن محمد علیه السلام است خواندن زیارت این چهار امام در این روز ثواب دارد.

 

ذکر مخصوص روز پنجشنبه

ذکر روز پنجشنبه: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ المَلِک الحقّ المُبین "نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار"

خواندن ذکر روز پنجشنبه موجب افزایش رزق و روزی می شود. همچنین خواندن زیارت امام حسن عسکری علیه السلام در روز پنجشنبه توصیه شده است.

 

ذکر مخصوص روز جمعه

ذکر روز جمعه: الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم "خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان (حضرت مهدی) تعجیل فرما"

ذکر روز جمعه برای عزیز شدن بسیار توصیه شده است روایت شده است که در این روز عزیز زیارت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه و الشریف) خوانده شود.

منبع


برچسب‌ها: ذکر ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ایده پارسی و آدرس idea24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 8
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 9
:: بازدید ماه : 9
:: بازدید سال : 17
:: بازدید کلی : 307